lördag, januari 06, 2007

Ett år längre än de flesta andra i raketfart!

Utan tillgång till musik, internet, en bra bok eller sällskap finns det två saker man kan göra: glo sig dum på tv (så många timmar jag spenderat framför den nu!) eller sitta och fungera och skriva lite. Man tröttnar fort på tv och filmer. Alltså har jag ägnat mer tid åt mina tankar. Nu har de mest cirkulerat kring året som gått. Jag fick nästan en chock då jag insåg att så många av de underbara vänner som jag är omgiven idag har jag kännt i mindre än ett år. Jag tänkte nu kort berätta om året som gick. Vintern-våren-sommaren-hösten är de olika fyra perioderna jag tänkta kategorisera allt i. För de är verkligen olika epoker av just detta år. Det som gällde i våras hörde icke hemma i mitt liv på hösten. Eller ens sommaren. Nå väl. Här kommer 2006:

Vintern.

Jag hade just flyttat till ett rum i Triangeln på Rackarberget. Förfesterna med Elin och Freddy ägde rum hos mig. Det var vin eller cider som gällde för min del. Mest vin, som jag hade upptäckt faktiskt var det bästa man kunde dricka. För att orka med den mörka vintern tog vi varje tillfälle att festa loss. Vid den här tiden fungerade även min cykel. Jag visste inte då vilka skador man kan utsättas för genom att cykla full. Jag ramlade gång på gång och fuckade min nacke så hårt att det gick upp mot 3000 kr att få någon ordning på den. 3000 kr är mycket för en student.
Så föreslog Freddy en dag att jag skulle följa med och festa med henne och hennes vänner. Jag var otroligt nervös. Att träffa en kompis gäng är alltid lite nervpirrande. Tänk om de inte gillar en. Man måste verkligen jobba för att visa fram sin bästa sida. Hur pass jag lyckades med det vet jag inte, men den kvällen blev en bra kväll. Jag träffade Hannah, Linnea (Anja?) Maria och fler av hennes vänner. Då visste jag inte att dessa flickor skulle komma och spela en stor roll senare.
Det var inte bara första gången jag träffade de bedårande tjejerna. Senare ute på kvällen klev även Petter fram till mig på dansgolvet och knackade mig på axeln. Jag blängde på honom och undrade varför någon störde oss mitt under dansen. Så hade jag träffat även honom för första gången, efter veckors samtalande på helgon. Petter visade sig vara riktigt bra. Han gillade vi!
Hannah och jag träffades senare bara vi två för en utgång. Den kvällen flödade flaskorna med vin och vi fann varandra. Det blev även första gången jag blev utslängd från ett ställe för att jag var för full. Det stoppade oss inte från att ha en kanon kväll!

Våren.

Genom Petter så kom vi i kontakt med Flogsta-gänget. Vi hade aldrig upplevt en riktig korridorsfest innan vi hade festat i korridorerna i Floggan. Petter hade talat om sin syrra så mycket. Om hur lika vi var, och hur mycket vi skulle gilla varandra. Så fick jag träffa Moa ("Hon är min vardag, du är min fest!") och resten av de festande gänget: Sadaf, Naima, Lilla Jonas, Abraham och Anton med alla deras vänner (att räkna upp alla skulle bli lite väl, okej?). Ekonomin såg ljusare tider då det nästan jämt blev hemma fester och man inte behövde lägga ut lika mycket pengar på utgångar. Vi förvånades över hur mycket man dricker på hemmafester! Begreppet "Naima-full" lärde vi oss även där. Hähä. Det var bara att lära sig att bunkra upp rejällt varje gång man drog till Floggan!
Med våren kom även Valborg. Den största händelsen i Uppsala. Helt klart! Mina förväntningar var uppe i skyn efter allt som Elin hade berättat. Aldrig hade jag kunnat ana att det skulle bli ännu bättre ändå. Kattis kom och festade med oss, och det är nog bara att höra med henne att när det är valborg är det Uppsala som gäller. Chanpangen flödade. Vid tre fyra tiden var jag genomdränkt med Chapange, efter att alla andra och jag sprutat det som galningar. Det hånglades hit och dit. Garanterat med varje pojke som hjälpte mig upp ur leran. Det blev många pojkar då Chanpangen gör bennen opålitliga och när leran låter föterna halka omkring överallt.
Våren innebar fester med nya människor. Varje dag kändes som ett mindre äventyr. Fanns alltid nya människor att hälsa på. Vårat kontaktnät vidgades otroloigt mycket på kort tid!
Vid ett av mina besök hos Carro i Stockholm tog jag en fika med Sebbe, som jag snackat med att bra tag med på haket. Det visade sig vara en kanon kille som smälte bra in med oss. Internet kan vara bra!

Sommaren.

Sommaren var fylld med lounge. Det var vin, kex och frukt ute i parker dag som natt. Av någon anledning klagades det nästan jämt över den frukt som jag hade med mig. Uppsala var tömd på studenter..nästan. Vi spenderade många nätter på Snerkan- Bryggan, som var den enda nation som fortfarande hade öppet. Vi raggade, drack, rökte och skrattade gång på gång där. Hannah hade träffat en ung man på någon mystisk efterfest. Så kom kvällen Freddy och jag träffade honom. Andreas stod där och drack öl och rökte i samma takt som oss. Han skarattade och skämtade, och det tog inte lång tid innan vi insåg att detta var den bästa killen på hela stället! Han blev en del av oss, och efter varje utgång bar det iväg hem till mig och min nya tomma korridor. Där i köket satt vi med efterfest natt efter natt. Våra spritfyllda burdusa efterfester sätter är nog vad jag förknippar mest av sommaren. Festade vi inte hårt, satt vi och avnjöt öl på bryggan och körte lounge. Tittade ut över vattnet och till andra kantan där de fina människorna satt och drack sina dyra drinkar. Där satt vi och surplade billig öl från ålandsfärjan. Ålandsfärjan som Hannah, Linnea, Tove och jag tog en av sommarens varmaste dagar.

Hösten.

Efter att ha sällskapat med samma personer mer eller mindre (om man bortser från efterfesterna) så hade suget efter nya bekanter ökat. Den dosen fixade vi under hösten. Någon började plugga och den korridor där jag bott hela sommaren började fyllas på med folk. Jag fick en toppen korriodor. Johannah, David, Jakob, Gry och Maria var inte sena att haka på om man började tala om fest. Jag hade kommit till himmlen. De nya ansiktena och dreas vänner var precis det man väntat på.
Hannah och jag lyckades även skaffa oss bekanta som råkade äga varsin krog. Det blir tokigt billiga fyllor om man blir bjuden på öl efter öl. Eller varför inte Vargtass på Vargtass. Ha! Kändes som att hösten knappt hann börja innan det blev nyår. Nu tänkte jag avsluta detta. Nu är vi inne på ett nytt år med nya perioder. Jag har säkerligen glömt massa som gjorde mitt år, men det spelar ingen roll. Skulle jag ta upp allt skulle ingen orka att läsa. Ska försöka hitta lite bilder sen och lägga upp till detta också. Over and out.

1 kommentar:

Anonym sa...

det där med att träffa kompisars kompisar, att man vill bli "accepterad" och omtyckt. visst är det nervöst, men jag försöker köra på stilen att bara vara mig själv och inte försöka. tycker de inte om mig, så gör det inte.
värre är det då man ska träffa sin pojkväns kompisar - då MÅSTE man bli accepterad. på något sätt. det är jobbigt.

förresten - valborg i uppsala för min del i år! yeah! då måste vi se till att träffas i vimlet!!! jag är student då också så jag ska skaffa gästleg så jag kan springa på nation! see you then! =0)

 
Allmänt bloggar