torsdag, juni 07, 2007

90-tal oh 90-tal.

Sveriges nationaldag. Kungafamiljen vinkar åt folket, småbarn står med en pappersflagga i handen och viftar för fullt, gamlingarna tar sig ut i solen för att avnjuta kaffe och kaka och stra intill dem finns en flaggstång med flaggan högt hissad. Sveriges nationaldag, en dag jag inte riktigt förstått mig på. En helgdag visserligen, ledighet är alltid kul, men jag har ingen riktig koll på vad det är man ska göra av den dagen.

Jag började dagen med att smaska i mig lite smörgåstårta som blivit kvar från lillebrors student. Ut i solen och hoppa lite på studsmattan tillsammans med lillsyrran. Otroligt hur ung man kan känna sig bara för att man är hemma. Man springer omkring bakfota, smiter undan från disken, hoppar på studsmattan och blir sedan alltid lika häpen över hur otroligt tung ens kropp känns när man klivit ner från studsmattan. Man vet hur tung kroppen kommer att kännas, men ändå testar man att hoppa upp och ner på marken, som man nyss gjort på matta. Men nu tillskilnad från mattan där man flög upp i luften känns det nu som att man hålls fast vid marken och kommer inte högre upp än några centimetrar. Så skrattar man. Varje gång.

Sen grillning på kvällen hos pappa. Jag njöt så mycket att jag inte kunde vara tyst utan satt och "hummade" för mig själv. Kött, kött, kött!

Mos kom och hämtade mig vid tio tiden på kvällen. Vi hade en tradition att ta i tu med. Inte just för att det var nationaldagen, utanför att vi nu var hemma båda två. Den här gången tog vi med oss Kattis också. Dessvärre kanske hon inte uppskattade 'Norda-mixen' så som vi gör, eftersom hon inte hört den så mycket. Men med 'Norda-mixen' på hög volym åkte vi mott Flataklocken. Att åka till Sveriges geografiska mittpunkt är något vi brukar roa oss med. Och nu var det dags igen då!

När vår kära mix var slut, tog vi fram ett annat gammalt blandband. Vad sägs om denna blandning som vi sjung med med för fullt:

The Cardigans - My Favorite Game
Fatboy Slim - The Rockafeller Skank
E-Type - Angels Crying
NYCC - Fight For Your Right (to Party)
Markoolio - Sommar Och Sol
Magnus Uggla - Pom Pom
Prodigy - Smack My Bitch Up
Antiloop - Believe
Madonna - Frozen

Äkta senare 90-tals nostalgi.

1 kommentar:

Anonym sa...

E-type!!! underbart =0)

 
Allmänt bloggar