söndag, april 13, 2008

Oh Julie, lite som frihetsgudinnan.

Nu är utbildningen här i Göteborg avklarad. Hela min kropp lider av träningsvärk från gårdagens kraftprov då vi i stora vattendräkter (som läckte) fick hoppa i vattnet vid hamnen för att ta oss in och ur livflottar. Min dräkt som jag hade på mig var stor, men samtidigt lite stram vilket gjorde att jag hade väldiga problem med all lyfta mina ben, så in i livflotten tog jag mig inte själv. Sedan låg jag där inne på den vattenfyllda flotten och försökte flämtandes ta mig upp i något som liknade en sittande ställning. Min lilla guppy-vän gjorde sitt bästa för att hjälpa mig. Så när jag väl satt upp ropade våran ledare att vi skulle hoppa ur flotten igen, för att sedan direkt hoppa in igen i flotten när vi väl hade landat i vattnet.

Men det var otroligt roligt. Ledaren satte även på en gigantiskt fläkt så att vi skulle få testa på hur det skulle vara att ligga i vattnet under storm-liknande väder. Vi hade ändå på oss de stora dräkterna som gjorde att vi lätt flöt omkring på rygg i det kalla vattnet. Vet inte hur bra det hade gått för oss annars!

På fredagen var det mycket brandövningar som vi ägnade oss åt. Jag har inte speciellt mycket för tjejer som blir så otroligt fåniga när det är lite "tuffare" övningar. (Att jag ens kallar brandövningar för "tuffare"!) De piper och klagar över att brandsläckarna är så tunga. De beter sig som våp eller små fnittrande flickor som bara väntar på att killarna ska komma och hjälpa dem. Sedan har vi de där killarna som bara älskar att få komma till de irriterande tjejernas räddning. Eller när de med sina alfahannars-rop skriker till varandra att de få ta över tjejernas uppgift för annars kommer gruppen aldrig kunna klara av uppdrag. Jag blir så förbannad. Varje gång.
Som när vi alla är i livflotten och ska träna oss på att kunna paddla iland, då ropar gruppens största alfahanne att en annan kille måste ta över paddeln som en tjej håller i, för "annars kommer vi aldrig iland". Där satt jag och morrade åt både killarna och tjejerna som lät killarna komma och köra över dem. Assholes!

Medan vissa pep av förfäran då de fick höra en skröna om att vi skulle hoppa i vattnet från fem meter, suckade jag besviket över att det inte var tio meter. Vad är meningen med att leka Macgyver om man inte får testa på lite mer.. tuffare saker?

När vi hade hade klättrat upp i den höga ställningen för att öva på nödracketerna och handbloss. Ledaren frågade oss om det var någon som hade lust att testa att tända några handbloss, och jag räckte snabbt upp min hand. Jag fick gå ifrån gruppen en bit, så informerade ledaren mig om hur jag skulle göra. Lättlärd som jag är stod jag någon sekund senare med ett sprakande handbloss i min högt uppsträckta hand. När jag stod där med vinden blåsande i mitt ansikte kände jag mig lite som.. frihetsgudinnan. Tja, i alla fall en frihetsgudinna som jobbade för vägverket. Jag var ju nämnligen klädd helt i orange: en sliten skyddsoverall, en rejäll hjälm och en maffig flytväst. Sexy-motha-fucka? Tja, jag säger ju att mitt jobb knappast kommer att ge mig några score! Haha.

Inga kommentarer:

 
Allmänt bloggar