söndag, augusti 24, 2008

Lost at sea baby it's you and me..

Klockan är snart halv åtta denna söndagsmorgon och jag har nyss blivit bortplockad från frukosten där jag jobbade för att det hade blivit ett missförstånd mellan cheferna. Det var nämligen så att jag skulle inte alls jobba från klockan sex på morgonen som det stod på det nyuppsatta schemat, utan jag hade kunnat legat och sovit nu. Men jag är inte bitter!

Det abrupta beslutet om att sluta röka går fortfarande väldigt bra. Alla som någonsin har försökt att sluta röka men misslyckats skulle kunna döda för att vara jag just nu. Allt går som på räls. Nu. Vi får se hur det blir när jag sitter med en öl i handen. Fast det vore ju coolt att inte ens röka då, men där ska jag inte lova något. Kanske blir en eller två. Eller ja, ingen alls. Jag får återkomma på torsdag med en rapport om hur det gick på onsdagen då vi ska ut.
Min taktik om att jobba hårt med att äta upp de goda kexen som fanns här i mässen istället för att röka gick hyfsat bra. Jag kan i alla fall säga att alla de chokladkexen är nu slut, och det finns inte ens ett till på hela båten. Då var jag nöjd. Då kunde jag inte äta fler av dem. Nöjd och glad satt jag då i mässen och sörplade på en kopp té. Så händer det som inte får hända: jag får massa godis. Jag är en av dem som verkligen inte kan ta en godis för att sedan lägga undan påsen och låta den ligga där i någon dag (eller någon vecka) utan att röra den igen. Så igår somnade jag i godis-koma. Idag försöker jag att göra mitt bästa för att kurera min hals så att jag ska kunna träna För detta levnadssätt fröken Ödmark är ohållbart!

Ett av de bästa citaten under resans gång var då timmermannen berättade om sin funderingar kring en av dagarnas lunch:

""Damsko" förstod man ju inte mycket av. Sedan såg jag att jag hade sett fel och att det hette "Doppsko", men det gjorde ju mig inte mycket klokare..."

Vi fick en väldig konstig rätt som hette doppsko. En rätt som påminner mig om berättelsen om när Linnea kastade iväg sin sko ut i vattnet för att jaga bort några änder. Men det är ju en helt annan historia...

Inga kommentarer:

 
Allmänt bloggar