måndag, september 01, 2008

"för staten skjuter så gärna till".. and give me another bill!

Ni vet det där rosa hårda lilla kortet som vissa av oss har i vår plånbok. Det kortet som inte är så där överdrivet viktigt? Och nej jag tala inte om ica-kortet som jag och några fler i min ålder har i vår ägo. Jag tycker inte att det kortet är direkt några "vuxen-poäng" som många andra anser, jag menar snarare det motsatta: det är ett kort som ger oss... hur ska jag lägga fram det? Mindre rika? Vi med mer ansträngd ekonomi? Vi som inte orkar lägga massa pengar på mat? Hur som helst, ica-kortet ger oss då och då en liten check som vi kan få handla mat för. Hur bra som helst.

Hur som helst var det inte ica-kortet jag började att tala om. Jag snackar om det kortet där det finns en bild på er. En bild på er som ni säkert inte är så speciellt nöjda med och som nog togs för några år sedan: körkortet. Det är inte så viktigt va? Vad gör det egentligen om man faktiskt mister det? Du dör inte. Det blir inte förfärlig iskall vinter direkt. Världen går inte under. Du får bara mer plats i plånboken. Så man borde ju inte klaga va?

Nu miste jag inte mitt körkort idag.

Men jag var två kilometer ifrån att göra det.

Ni vet att jag redan skulle lägga ut 10 000 - 11 000 kr på skulder och räkningar denna månad? Well, make that another 2800 swedish kronor!

För det är det de kostar att bli livrädd och tagen av polisen. Det som stör mig mest är inte det att jag körde för fort (för alla som känner mig vet att jag älskar fart, och jag vet jag vet jag vet att man ska hålla fastigheten... det är bara så svårt!!) utan det somgör mig så irriterad är det faktum att hade jag bara kommit runt två minuter senare så hade jag inte åkt dit, för då hade gett sig av mot nya platser för att terrorisera oss bilister. Jag var den sista de tog innan de packade ihop!

2800 kr till!

Poff!

BORTA!

Jag hoppas att ni har förstått att det är poliserna som är tjuvarna och jag är bara ett stackars utsatt offer!

Min moster tyckte att det var fint av mig att bidra till Uppsalas vägar med mina surt förvärvade pengar. Själv sitter jag och surar och sjunger på Ebba Grön:

"Sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt
staten och kapitalet, dom sitter i samma båt
fast det är inte dom som ror, som ror så svetten lackar
och piskan som kittlar, kittlar inte heller"
deras feta nackar.
För jo, det är jag som är offret! Mina stackars pengar! Jäkla poliser och deras laserkamror!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja jag säger då det, ännu en anledning att inte skaffa körkort! (Förutom min fina tanke på miljön...). Fast när jag ser bilder från er roadtrip blir jag ju ändå lite sugen...

Oh Julie. sa...

ida: har jag gjort dig lite kluven nu? :)

 
Allmänt bloggar