tisdag, maj 15, 2007

"Vi fixar det sen!" sägen en fin tjej till en annan lika tillfixad tjej. Det är en liten hårslinga i det perfekta håret som tydligen har lossnat från hårnålen. Det är två tjejer som sitter framför mig på bussen som jag satt mig på för att ta mig hem från jobbet igår kväll. Klockan är halv tio och jag kan inte låta bli att undra var de ska en måndagskväll. De sitter där och blinkar med sina välmakeade ögon och perfekt böjda ögonfransar. Målade fransar där man inte kan finna någon mascaraklump inte!
Jag undrar hur mycket det är de skulle vilja fixa på mig sen. Där sitter jag bakom dem smutsigt platt hår, mörk under ögonen, jobbsmutsiga kläder och en ännu sunkigare jacka som jag än inte tvättat sedan valborg vilket gör att jag fortfarande tyvärr luktar gammal alkis. Hårt liv! Jag är utom all hjälp! Inte ens en hårnål skulle kunna hjälpa mig. De har de lätt de där flickorna.
Jag blir alltid så fascinerad av tjejer som lägger ner oändlig tid för att fixa till sig. Tjejer som oroar sig över att en liten liten hårslinga ligger lite fel. Själv har jag så mycket annat i mitt huvud hela tiden att jag aldrig skulle ha tid att oroa mig massa över hur jag ser ut! Visst jag kollar väl mig en extra gång i spegeln innan jag går ut, men sedan tar alla andra tankar upp min koncentration. Ofta har jag så mycket att tänka på så att jag har alltid min svarta bok till hands för att skriva av mig lite tankar. Kollade igenom den för någon dag sedan, och man kan ju inte låta bli att skratta. Så mycket saker man gått och oroat sig för som bara löst sig. Så mycket som jag har nojat över, som bara har löst sig! Det blir som man tänker, det är ju verkligen så. Annars hade jag väl inte varit här idag! Nu ska jag bara lista ut vad jag vill göra härnäst så jag kan sätta igång och tänka till det!

4 kommentarer:

Anonym sa...

haha. dessa tjejer =0P
jag fixar mig nog ganska mycket extra innan jag går ut. men jag tittar mig inte i spegeln konstant sen. herregud. jag ser väl ut som jag gör liksom =0P

din lilla svarta bok - man kanske skulle införskaffa sig i en sådan? just nu hamnar alla min tankar och citat och annat i massa olika kollegieblock, i mobilen eller i kalendern. så det kan dröja flera veckor innan jag hittar dem sen och då är de oftast inte så väsentliga länger.
får nog köpa en liten bok jag också =0)

Oh Julie. sa...

Lotta: Ja, du får göra det! Väldigt bra att ha till hands när någon kläcker ur sig ett bra citat också! :)

publicist sa...

En liten svart bok är ovärdelig.

På Spoonbill & Sugartown, 218 Bedford Ave, i Williamsburg, Brooklyn kan man köpa en likadan som Hemingway hade. 70 dollar för det minsta formatet.

Jag tror inte att man skriver bättre för det.

Oh Julie. sa...

publicist: Haha, nä, jag tror inte det! man får ju knappst lättare ur sig det som rör sig i huvudet bara för att man vet att herr Hemingway hade en likadan bok! :)

 
Allmänt bloggar